Dermatita seboreică

Dermatita seboreică. De ce despre… dermatită seboreică?

Pentru că, deși mulți suferă din cauza ei, nu știu cum se cheamă și nu se gândesc la ea ca la o boală. Poate fi extrem de deranjantă din punct de vedere estetic și social. Afectează încrederea în sine și relațiile interpersonale. Poate dacă ne-am gândi că este o afecțiune dermatologică, al cărei aspect poate fi ameliorat printr-un tratament simplu de aplicat, nu am mai amâna vizita la medic și nu am mai încerca produse cosmetice care se dovedesc ineficiente, ba mai mult agravează leziunile.

Ce este dermatită seboreică?

Dermatită seboreică este o inflamație cronică a pielii caracterizată prin episoade de exacerbări și remisiuni, cu un aspect clinic tipic. Dermatita seboreică nu este o boală contagioasă și nu se datorează igienei precare.

Cum arată dermatita seboreică?

Se manifestă prin apariția de cruste, grăsoase pe un fond eritematos (de roșeață) la nivelul pielii. Distribuția leziunilor este pe zonele bogate în glande sebacee: la nivelul feței (șanțurile nazolabiale, intersprancenar, la nivelul pleoapelor, fruntea la marginea cu inserția păroasă a scalpului), urechilor (conductul auditiv extern), pieptului (presternal) și scalpului (cunoscuta mătreață – o formă ușoară de dermatită seboreică).

Din punct de vedere medical afecțiunea nu este gravă, dar poate fi foarte supărătoare prin prisma aspectului inestetic, mai ales că apare la persoane active tinere sau de vârstă mijlocie. De multe ori afecțiunea se poate îmbunătăți sau agrava spontan, stresul fiind considerat un factor agravant.

Apare și la bebeluși

Dermatita seboreică poate să apară și la bebeluși. Apare cu leziuni la nivelul scalpului, așa numitele cruste de lapte sau la nivelul zonei scutecului, în pliuri. Dacă este favorizată umezeala în zona pliurilor pot apare fisuri, zone macerate și suprainfecții cu Candida sau Stafilococ.

Deși atât la bebeluși cât și la adulți nu este acompaniată de simptome, de multe ori pacienții se plâng de prurit (mâncărimi) la nivelul scalpului.

Care este cauza?

Cauza exactă nu se cunoaște, dar se crede că dermatita seboreică apare în urmă interacțiunii unor factori cum sunt:

• Secreția de sebum: dermatita seboreică este mai frecventă la bărbați decât la femei, deoarece secreția de sebum este controlată de hormonii androgeni
  • Agenții microbieni (ciuperci din genul Malassezia)
  • Răspunsul inflamator particular al pielii

Pe lângă aceștia acționează și factori agravanți din mediu (variațiile de temperatură și umiditate). Astfel iarna și vara pot apare pusee de activitate ale bolii. La fel și produsele necorespunzătoare de îngrijire ale feței sau scalpului pot irita pielea și favoriza dezvoltarea leziunilor.

Cum se pune diagnosticul?

Nu există un test diagnostic specific. Acesta este bazat pe examenul clinic efectuat de medic și pe baza istoricului afecțiunii. De regulă medicul recunoaște afecțiunea când o vede. Rareori poate fi necesară efectuarea unei biopsii dintr-un fragment cutanat pentru a exclude alte boli care pot avea un aspect asemănător.

Tratamentul

În ceea ce privește tratamentul, primul pas care trebuie făcut este vizita la un dermatolog.  Asta pentru a-ți spune dacă ceea ce ai este într-adevăr dermatită seboreică. Acum că ai un diagnostic știi cu ce ai de a face. Și vei avea mult timp de-a face, deoarece dermatita seboreică este capricioasă și nu există un tratament care să vindece definitiv boala. Asta nu înseamnă că nu vei putea avea un ten cu aspect normal sau un scalp sănătos. Se poate, dar pentru asta trebuie să folosești zi de zi produse de îngrijire speciale pentru a preveni recurențele și să tratezi corespunzător episoadele acute (crustele, roșeață pielii).

Pentru leziunile de la nivelul scalpului se recomandă folosirea de șampoane antimicotice (cu ketoconazol, ciclopiroxolamina), piritonat de zinc, sulfură de seleniu care se lasă să acționeze pe pielea capului 5 minute înainte de a îndepărta spuma. Șampoanele tratament se alternează cu șampoane pentru scalp sensibil. De regulă, este necesară creșterea frecvenței spălărilor la cei cu dermatită seboreică. Formele mai grave pot necesita și alte medicamente cu utilizare locală, pe lângă șampoane.

Pentru leziunile de pe piele se folosesc creme cu caracter antimicotic. Eventual asociate cu corticoizi slabi în cure scurte sau imunomodulatori, numai la indicația medicului.

Felul în care îți îngrijești pielea poate avea un rol important în evoluția bolii:

• evită produsele care conțin alcool. Alcoolul deși are un rol degresant îți irită pielea și în plus o determină să producă mai mult sebum
  • spală părul mai frecvent (de 2 ori pe săptămână cu șamponul medicament și în rest cu un șampon pentru scalp sensibil)
  • șampoanele tratament trebuie folosite prin rotație. Chiar dacă s-au obținut rezultate remarcabile cu un anumit șampon, la un moment dat poate să nu mai pară la fel de eficient. Este indicat să se folosească un șampon dintr-o altă gamă pentru dermatită seboreică. Ullterior se poate reveni la cel de care am fost cel mai mulțumiți

Cum se formează mătreața?