Vitiligo

Vitiligo este o afecțiune a pielii caracterizată prin apariția de pete albe pe piele de diferite forme sau dimensiuni. Motivul pentru apariția acestor pete albe este legat de faptul că pe acele zone nu se mai produce pigmentul care dă culoare pielii. De multe ori pacientul observă aceste pete albe după sezonul estival, când pielea sănătoasă se bronzează și petele depigmentate devin mai vizibile.

Deși nu este o afecțiune gravă, singura manifestare fiind prin decolorarea pielii, vitiligo este o afecțiune care poate avea un impact psihologic important datorită componentei estetice și sociale.
VitiligoApariția acestor pete poate să debuteze la orice vârstă, chiar și la copii, chiar și la persoane în vârstă și pot fi prezente oriunde pe piele. Când apare pe scalp, gene sau sprâncene, firele de păr vor fi albe, la fel și pielea de dedesubtul lor. Vara, datorită bronzării pielii neafectate de vitiligo, zonele cu pete decolorate vor fi mai evidente. Petele de vitiligo nu determină niciun simptom, dar se ard mai repede în cazul expunerii la soare.

Care sunt cauzele acestei boli?

Cauzele acestei boli nu sunt cunoscute, dar permanent se fac eforturi pentru elucidarea cauzelor și contextului apariției bolii și pentru descoperirea unor tratamente eficiente.

Culoarea pielii noastre este determinată de niște celule care produc un pigment numit melanină. Când aceste celule încetează să mai funcționeze sau nu mai produc acest pigment, apare vitiligo. Totuși motivele pentru care celulele care produc pigmentul pielii ajung să fie distruse nu sunt încă complet cunoscute. Afecțiunea nu este contagioasă, dar pot exista cazuri mai multe în familie.

Se presupune că vitiligo ar fi o afecțiune autoimună în care celulele care determină culoarea pielii nu mai sunt recunoscute de sistemul nostru imun ca fiind celule proprii și astfel sunt distruse. S-a observat că vitiligo poate fi asociat și cu alte boli autoimune cum este tiroidita autoimună, alopecia areată, psoriazis, poliartrită reumatoidă, diabetul zaharat de tip 1 sau anemia pernicioasă.

Tipuri de vitiligo

Aceste pete albe pot să apară pe orice zonă a corpului, dar mai frecvent se întâmplă pe mâini, degete, în jurul buzelor sau în jurul ochilor, coate, genunchi. Vitiligo poate fi localizat sau generalizat. În funcție de zonele afectate vitiligo este clasificat astfel:

• Vitiligo segmental: apare pe o singură parte a corpului, de regulă la persoanele mai tinere
  • Vitiligo non-segmental: este cel mai frecvent întâlnit, apare la orice vârstă și cuprinde mai multe zone ale pielii. Este împărțit în mai multe tipuri:

–  generalizat: cu pete albe fără o distribuție anume, pe mai multe zone ale corpului

–  acrofacial: pe degetele de la mâini, picioare și pe față

–  pe mucoase: gură, genital

–  universal: decolorare completă sau aproape completă a pielii.

Petele pot să apară de la început pe zone mari sau inițial apare o pată singulară și după mai mult timp apar noi pete albe. Este dificil de anticipat felul în care va evolua boala, dacă vor apărea mai multe pete sau cele existente se vor mări. Există cazuri în care pielea se poate recolora spontan sau afecțiunea să evolueze cu apariția de noi pete chiar și sub tratament.

VitiligoCum se pune diagnosticul de vitiligo?

De cele mai multe ori pacientul se adresează medicului știind deja care este diagnosticul. Medicul va efectua o anamneză (debutul bolii, prezența de alte cazuri în familie, tratamentele încercate anterior, alte afecțiuni cronice) și un examen al pielii (și alte afecțiuni dermatologice se pot caracteriza prin apariția de pete albe pe piele). Uneori medicul poate utiliza o lampă Wood pentru a pune în evidență mai ușor diferența de culoare, în special la pacienții care au un tip de piele mai deschis la culoare (cum sunt persoanele blonde).

Pot fi recomandate și anumite analize de sânge pentru a verifica dacă sunt și alte afecțiuni autoimune asociate.

Tratamentul pentru vitiligo

Deși nu este o afecțiune care să determine vreun simptom (cu excepția senzației de mâncărime, arsură pe zonele albe expuse la soare), aspectul estetic este o componentă care nu poate fi neglijată, de aceea mulți pacienți caută soluții la medicul dermatolog.

Metodele actuale de tratament au ca scop refacerea culorii pielii în zonele afectate, însă aceste tratamente nu pot opri progresia bolii în sensul prevenirii apariției altor pete albe. Vitiligo ar trebui tratat ca o boală în sine, nu doar ca o problemă cosmetică, ci ca o boală sistemică (a corpului în general), nu doar a unor zone de piele albă. Tratamentele care sunt în curs de dezvoltare vor ținti această componentă sistemică și probabil vor fi niște medicamente care se vor administra pe cale generală. Cercetările actuale oferă oVitiligo speranță reală pentru pacienții cu vitiligo, mai multe molecule fiind în curs de testare. Menținerea legăturii cu medicul curant dermatolog vă poate facilita accesul mai rapid la noi tratamente în măsura în care vor fi disponibile și la noi în țară.

Scopurile tratamentului în vitiligo în acest moment sunt de a preveni apariția arsurilor pe zonele albe și încercarea de a recolora aceste zone. În acest moment nu există un tratament care să funcționeze la toți pacienții și să asigure o repigmentare de 100% și de durată pentru toți pacienții. Mai multe tipuri de tratament pot fi necesare până se obțin niște rezultate satisfăcătoare din punct de vedere estetic. Trebuie avut în vedere că, deși unele tratamente pot funcționa, există posibilitatea ca rezultatele să nu fie permanente și în același timp să apară noi zone decolorate.

Care sunt tratamentele?

1. Cremele cu corticosteroizi – aplicarea locală de creme cu corticosteroizi pe o durată de minim 3 luni poate contribui la repigmentarea petelor, mai ales dacă tratamentul este inițiat la scurt timp după apariția acestora. Aceste creme se utilizează numai la recomandarea medicului dermatolog datorită riscului de apariție a efectelor adverse (atrofie cutanată) în special în cazul utilizărilor de durată.
  2. Creme cu inhibitori de calcineurină – au rol de reglare a imunității locale și pot ajuta la repigmentarea zonelor tratate. Cele mai bune rezultate se obțin pe leziunile faciale sau în zonele expuse la soare.
  3. Terapia cu ultraviolete – poate fi de 2 tipuri cu raze UVA sau raze UVB.
    Terapia cu UVA se efectuează în clinici de specialitate și constă în administrarea în prealabil a unui medicament (psoralen) care crește permeabilitatea pielii la lumina UV. Este un tip de tratament care poate avea efecte adverse de tipul arsurii solare și se efectuează numai sub supraveghere medicală.
    Terapia cu UVB se face cu ajutorul aparatelor medicale cu lumină UVB cu bandă îngustă de 311-312 nm. Sunt recomandate de regulă persoanelor care au zone extinse de vitiligo.
  4. Terapia cu LASER excimer – se poate efectua pe zone restrânse afectate de vitiligo și presupune efectuarea multor ședințe LASER, având rezultate variabile.
  5. Depigmentarea – reprezintă o opțiune atunci când este afectată o suprafață mare din tegument, când rămân doar câteva insule de piele cu pigment normal, cu scopul de a uniformiza culoarea pielii (să o facem pe toată albă). Se aplică o perioadă îndelungată o cremă care conține monobenzone sau hidrochinonă, care vor determina decolorarea pielii (zonele neafectate de vitiligo vor deveni și ele albe). Această metodă de regulă este permanentă, iar pielea va deveni mai sensibilă la razele de soare, crescând riscul de arsuri și de cancer de piele, metodele de protecție a pielii urmând să fie aplicate pentru tot restul vieții.
  6. Micropigmentarea – este o tehnică folosită pentru zone restrânse, cum este zona din jurul buzelor și presupune tatuarea unui pigment pe zonele respective, dar uneori nuanța poate fi dificil de potrivit pentru un rezultat cosmetic satisfăcător.
  7. Tratamentul chirurgical – cu prelevarea de grefe de piele din zone normal colorate și aplicarea pe zonele depigmentate.
  8. Camuflarea cosmetică – aplicarea de produse de make -up (fond de ten, autobronzant) cu rezistență mare la transfer pentru a uniformiza aspectul pielii.
  9. Vitamine și antioxidanți – extractul de Gingko biloba, acidul alfa-lipoic, acidul folic, vitamina B12, vitamina C, seleniu, zinc, contribuie la protejarea celulelor de stresul oxidativ.
  10. Terapii moleculare noi –inhibitori de JAK: crema cu ruxolitinib, momentan disponibilă doar în SUA, singurul medicament cu indicație pentru vitiligo care determină repigmentarea pielii.

Riscuri și complicații:

Vitiligo nu este asociat până în prezent cu riscuri sau complicații majore. Dar trebuie luate în calcul anumite situații care pot apărea mai frecvent la pacienții cu vitiligo:

• arsurile solare în caz de expunere la soare fără protecție solară; arsurile solare pot crește riscul de cancer de piele, dar putem să reducem acest risc prin măsuri de prevenție (creme de protecție solară cu SPF 50, haine care să acopere zonele depigmentate, pălării, evitarea expunerii la soare)
  • afectarea oculară (în componența globului ocular există structuri care conțin pigment care poate fi de asemenea distrus de sistemul imun, la fel ca pigmentul din piele)
  • stresul psihologic și stigmatul social datorită componentei estetice, mai ales la cei cu o culoare mai închisă a pielii; uneori ședințele de psihoterapie pot fi utile pentru a reduce acest stres emoțional și pentru a primi sfaturi de gestionare a emoțiilor în ceea ce privește componenta socială.

Măsuri de prevenție și stil de viață a pacientului cu vitiligo

Dacă suferi de vitiligo o serie de sfaturi te pot ajuta să depășești mai ușor diagnosticul și să previi complicațiile:

• adresează-te unui psiholog: te poate ajuta să depășești momentul diagnosticului, să îți ofere sfaturi despre cum să le explici altora de ce suferi
  • protejează-ți pielea de soare: previne apariția arsurilor pe zonele cu pete albe și evitarea bronzului pe zonele cu pigment normal va face mai puțin vizibilă diferența de culoare
  • folosește un autobronzant pe zonele decolorate: culoarea poate persista mai multe zile
  • nu te tatua: traumatismul adus pielii în urma procesului de tatuare poate determina apariția unei noi pete de vitiligo pe zona tatuată în câteva săptămâni
  • evită traumatismele locale (iritații, tăieturi, zgârieturi de pisică, plante), purtarea de bijuterii și haine prea strâmte pot duce la apariția de noi pete de vitiligo pe acele zone.

Comments 6

Add Comment