Îngrijirea pielii postoperator

Cum îngrijești pielea după îndepărtarea unei alunițe sau după biopsie?

Intervențiile chirurgicale care se realizează de către medicul dermatolog sunt de mici dimensiuni. De regulă sunt efectuate pentru îndepărtarea unor alunițe (nevi pigmentari) inestetice sau care sunt localizate pe zone care sunt supuse traumatizării frecvente (marginea de la pantalon, sutien).

Îngrijirea pielii postoperatorAlte intervenții pot însemna efectuarea unei biopsii cutanate care presupune de asemenea îndepărtarea unui mic fragment de piele, care va lăsa ulterior o mică cicatrice. Ca regulă generală, defectul cutanat creat după excizie va fi ușor mai mare decât dimensiunea formațiunii excizate, dar va fi suturat (cusut) chirurgical.

Îngrijirea pielii postoperator:

Deși intervenția chirurgicală este minoră, de scurtă durată și de cele mai multe ori nu este riscantă, aceasta duce și la formarea unei mici plăgi (tăieturi) postoperatorii. Ulterior, trebuie îngrijită corespunzător. Cel mai frecvent această îngrijire va fi efectuată de către pacient la domiciliu, singur sau ajutat (dacă intervenția a fost pe o zonă greu accesibilă, cum este spatele de exemplu). Îngrijirea corespunzătoare este esențială pentru o vindecare corectă și estetică a zonei, pentru prevenirea suprainfectării și pentru a grăbi viteza de vindecare.

Perioada de timp necesară îngrijirii variază între 5 și 14 zile, până în momentul suprimării (îndepărtării) firelor de sutură.

Curățare și pansare:

• mențineți pansamentul aplicat după intervenție conform recomandărilor, de regulă 1-2 zile;
  • după acest interval îndepărtați plasturele, apoi cu o compresă îmbibată în dezinfectant ștergeți ușor zona tratată. Lăsați să se usuce și aplicați un nou plasture steril;
  • puteți îndepărta ușor crustele care se formează (ajută la o vindecare mai frumoasă a cicatricei);
  • dacă v-a fost indicat aplicarea unei creme, faceți acest lucru după dezinfectarea zonei, cu degetul curat;
  • ca dezinfectant puteți folosi soluții pe bază de clorhexidină, clorură de benzalconiu, iod. Apa oxigenată poate încetini procesul de vindecare și nu este recomandată.

Măsuri generale:

• pentru durerea care poate să apară după încetarea efectului anestezic puteți primi recomandare de tratament antalgic (paracetamol, algocalmin);
  • puteți efectua duș și în ziua intervenției dacă plasturele aplicat după intervenție este rezistent la apă;
  • dacă nu aveți un plasture rezistent la apă, de regulă după 3 zile de la intervenție puteți efectua în siguranță duș. Trebuie să îndepărtați în prealabil plasturele aplicat. Apoi faceți duș fără a freca zona cu buretele de duș sau prosopul. Uscați bine zona, ștergeți cu dezinfectant și aplicați un plasture steril;
  • evitați zgârierea, frecarea zonei. Chiar dacă pe perioada vindecării puteți simți un disconfort determinat de mâncărime locală. Acest fenomen este normal și apare în cursul cicatrizării;Îngrijirea pielii postoperator
  • puteți reveni la activitățile normale imediat după procedură, dar depinzând de locul intervenției uneori este recomandat temporizarea efectuării de exerciții fizice câteva zile după procedură;
  • persoanele cu predispoziție la vindecare defectuoasă a cicatricilor pot primi recomandare de aplicare de geluri de silicon imediat după intervenția chirurgicală
  • evitați fumatul deoarece acesta poate îngreuna vindecarea;
  • pentru intervențiile efectuate la nivelul feței este recomandat să evitați aplicarea machiajului până după suprimarea firelor de sutură;
  • în cazul apariției de simptome caracteristice infecției locale: durere, înroșirea zonei, pătarea pansamentului cu secreții gălbui, trebuie să vă adresați medicului pentru indicații de tratament;
  • nu expuneți zona tratată și ulterior cicatricea postoperatorie la soare fără a aplica în prealabil cremă de protecție solară cu SPF 50 până la vindecare completă a cicatricei. Expunerea neprotejată la soare poate determina pigmentarea maronie a cicatricei;
  • respectați data stabilită pentru îndepărtarea firelor de sutură, pentru o cicatrizare cât mai estetică a zonei tratate.