Cum tratezi funculul acasă?

Cum tratezi furunculul acasă

Cum tratezi furunculul acasă?

Un furuncul poate să apară inițial ca o mică umflătură roșie la nivelul pielii care se aseamănă cu un coș. Cel mai des ne atrage atenția prin faptul că doare.

Ce este un furuncul?

Furunculul este o infecție localizată la nivelul pielii care duce la acumularea de puroi. Apare mai frecvent în zonele acoperite de păr (axile, inghinal). Cel mai frecvent microb care determină această infecție localizată este Stafilococul auriu, dar pot fi implicați și alți microbi. La unii pacienți furunculele tind să fie recurente, adică să apară de mai multe ori, în același loc sau în locuri diferite (mai mult de 3 episoade în decurs de 12 luni), în special la pacienții cu imunitate mai scăzută sau cu boli cronice.

Prezența furunculului este remarcată în momentul când simțim o ușoară durere, jenă și observăm un mic nodul roșu care doare la atingere. Următoarea fază este reprezentată de acumularea puroiului când furunculul devine mai mare, mai tare și mai roșu. Cu cât se acumulează mai mult puroi cu atât durerea devine mai intensă și se liniștește când furunculul a spart. Pielea din jurul lui se poate înroși și putem simți ganglioni mai mari și sensibili la atingere în vecinătatea furunculului.

Cum tratezi furunculul acasă?

Din momentul în care începi să observi aceste modificări trebuie să faci următorii pași pentru a grăbi vindecarea furunculului și a temporiza vizita la medic:

• spală bine mâinile și zona afectată cu apă și săpun antibacterian pentru a preveni răspândirea microbului și în alte zonele ale corpului;
  • aplică cu o compresă soluție dezinfectantă pe bază de betadină, clorură de benzalconiu sau clorhexidină;
  • poți aplica comprese calde pentru a reduce durerea;
  • nu încerca să storci furunculul: cel puțin în stadiul inițial când nici nu s-a format colecția purulentă manipularea zonei nu va duce la vindecare furuncului, ba dimpotrivă crește riscul de complicații;
  • poți aplica pansamente ihtiolate în momentul în care începe să colecteze puroi pentru a grăbi evacuarea lui.

În majoritatea cazurilor furuncul se vindecă (se sparge, se evacuează conținutul și se cicatrizează zona afectată) urmând aceste recomandări. În rare cazuri, în schimb lucrurile pot deveni mai grave ajungând la complicații. Aceste complicații pot însemna: apariția febrei, stare generală proastă, frisoane, diseminarea infecției la distanță.

Când să mergi la medic?

• dacă furunculul crește rapid în dimensiuni;
  • dacă furunculul nu se sparge după o săptămână;
  • dacă devine foarte dureros;
  • dacă sunt mai multe furuncule aglomerate într-o singură zonă;
  • dacă ai un furuncul la nivelul feței de orice dimensiune.

Tratamentul medical de specialitate se impune de fiecare dată când se suspicionează o infecție cu evoluție gravă, care poate să apară în urma unui furuncul. Medicul dermatolog va evalua cazul, va recolta secreție din puroi pentru analiza microbilor. Poate să îți recomande tratament la domiciliu sau tratament în cabinet. Uneori acest tratament poate să cuprindă și un antibiotic oral. Nu uita să iei toate dozele de tratament chiar dacă te simți mai bine numai după câteva zile. În cazuri selectate este posibil să fie necesară și o manevră chirurgicală efectuată de medicul dermatolog care presupune incizia și drenarea colecției purulente.

Cum prevenim formarea furunculelor și agravarea lor?

Poți să previi apariția furunculului astfel:

• printr-o igienă personală corectă: spală-te riguros cu apă și săpun pe mâini;
  • tratează corespunzător rănile minore: curăță orice rană deschisă a pielii cu apă și săpun, șterge cu o compresă cu dezinfectant și aplică plasture steril;
  • nu împărți cu alții obiectele de igienă personală (aparate sau lame de ras, prosoape);
  • după epilatul cu lama de ras dezinfectează zona cu o soluție pe bază de clorhexidina;
  • spală separat hainele dacă cineva din familie suferă de vreo infecție a pielii;
  • evită manipularea sau stoarcerea coșurilor!
  • nu lua antibiotice orale fără prescripția medicului: poți determina astfel formarea de microbi foarte rezistenți la antibiotic care vor fi dificil de tratat.