Bătăturile (calozități, clavusuri)

Dr-dermatolog-Elena-Crihan-bataturi

Ce sunt?

Batăturile reprezintă o reacție de apărare a pielii, manifestată prin îngroșarea pielii la zona de presiune/frecare/ca urmare a suprasolicitării piciorului (mers prelungit, stat prelungit in picioare).

Bătăturile sunt diferite de verucile plantare (negi) care au cu totul altă abordare și alt tratament și uneori e necesar un consult dermatologic pentru a stabili diagnosticul.

Unde apar bătăturile?

Pot să apară pe orice zonă de presiune, dar cele mai frecvente sunt cele de la nivelul tălpilor.

Care sunt cauzele?

• încălțămintea neadecvată, prea strâmtă, prea rigidă, neadaptată formei piciorului
  • tocurile prea înalte sau absența totală a tocurilor (pantof, balerin)
  • talpa pantofului prea rigidă
  • mersul îndelungat sau statul prelungit în picioare (chelneri, chirurgi, medici stomatologi etc.)
  • modificări ale oaselor piciorului (artroze, monturi – hallux valgus, boli reumatologice – poliartrită reumatoidă etc.)
  • diabetul zaharat, arteriopatia obliterantă care determină modificări ale circulației periferice

Cum se pot trata?

În primul rând bătătura nu trebuie operată! Nu trebuie îndepărtată chirurgical, prin electrocauterizare, LASER sau metode caustice pentru că aceste manevre pot determina complicații grave (plăgi care nu se mai închid, suprainfecție, durere mai mare), fără a rezolva cauza formării bătăturii.

De asemenea este greșit să apelăm la diverse remedii sau leacuri ”tradiționale”: usturoi, aspirină, bicarbonat, soluții cu acizi, care nu fac altceva decât să provoace o arsură locală care va accentua bineînțeles durerea.

Bătătura se va forma mereu dacă persistă factorul cauzator, de aceea îndepărtarea cauzei este cel mai potrivit tratament:

• Trebuie schimbată încalțămintea, cu modele lejere, adaptate formei piciorului, fără cusături pe zonele de presiune. Practic aceasta este cea mai logică și potrivită metodă de tratament. În papuci de casă aproape nimeni nu se plânge de dureri din cauza bătăturilor!
  • Se mai pot utiliza plasturi moi între degete care reduc frecarea și dispozitive din silicon moale (inele de protecție de silicon)
  • Se recomandă reducerea solicitării mecanice a picioarelor (prin mersul prelungit și statul prelungit în picioare), reducerea greutății
  • Gestionarea corectă a afecțiunilor cronice de fond (diabet zaharat, boli reumatologice, arteriopatie obliterantă)
  • Singura metodă chirurgicală cu efect pe bătături este corecția chirurgicală a deformărilor osoase (monturile – halux valgus etc.)