Acneea este o boală. Şi se tratează!

Acneea este o boală.

Acneea este o boală. Şi se tratează!

Acneea este o boală inflamatorie a foliculului pilosebaceu, nu este o infecție și nu este determinată de Stafilococ. În nici un caz nu este determinată de igiena precară. Leziunile cele mai întâlnite sunt reprezentate de comedoane (puncte albe sau negre), papule, pustule și noduli, localizate cel mai frecvent pe zonele seboreice (față şi trunchi).

Chiar dacă este o afecțiune autolimitativă, fără implicații sistemice, cu un prognostic bun, această boală cauzează un prejudiciu estetic foarte important, nu doar prin leziunile de acnee cât și prin cicatricile reziduale postinflamatorii. La acestea, se adaugă handicapul psihic şi social, deloc de neglijat întrucât afectează cel mai adesea adulții tineri, aflați la vârsta marilor schimbări fizice, emoționale și sociale. Aceste motive ce fac obligatorie diagnosticarea precoce și instituirea unui tratament adecvat sub stricta supraveghere a medicului dermatolog.

Dr_dermatolog_Elena_Crihan_acnee_2Ce tratament să fac?

Abordarea terapeutică presupune respectarea unui anumit algoritm din care nu lipsește, în primul rând, tratamentul convențional, dermatologic, la care se asociază tratamentul dermato-cosmetic cu rol adjuvant. De aceea nu este suficient sa ne cumpărăm din farmacie produse dermato-cosmetice, într-adevăr indicate în acnee, întrucât acestea devin eficiente doar concomitent cu terapii topice și/sau sistemice specifice acneei, care sunt recomandate de medic, luând în calcul forma acneei, vârsta, sexul pacientului.

În funcție de severitatea acneei, se recurge la tratament topic (diverse creme, geluri cu proprietăți antibiotice, comedolitice, antiinflamatorii) sau sistemic (administrarea de antibiotice, retinoizi, tratament hormonal). Formele ușoare sau moderate beneficiază, ca primă opțiune de tratament topic.

Tratamentul trebuie etapizat și în funcție de răspuns acesta se ajustează, ajungând la un moment dat să se folosească doar produse dermato-cosmetice de întreținere pentru a preveni recăderile.

Acneea necesită o abordare adecvată de la debutul primelor leziuni, utilizând mijloace țintite împotriva factorilor determinanți și a expresiei lor clinice.

Pacienții trebuie să înțeleagă că, deși cele mai multe cazuri sunt vindecabile cu tratamentele existente, terapia necesită timp și e posibil ca în primele săptămâni de tratament leziunile de acnee să se agraveze.

Sfaturi de îngrijire:

• Curățarea tenului în fiecare dimineață și seară cu produse specifice (de preferat gel sau spumă de curățare, nu doar demachiant)
  • Aplicarea tratamentului convențional dermatologic (cremă sau gel, dimineața și/sau seara);
  • Aplicarea unei creme hidratante speciale pentru tenul acneic  peste  crema medicament (pentru a contracara efectele adverse, de „uscăciune”, determinate de tratamentul medicamentos)
  • Utilizarea unei creme cu factor de protecție solară dimineața (o parte din tratamentele antiacneice topice sau orale sunt fotosensibilizante)
  • Utilizarea unei gel exfoliant pentru față de 2 ori pe săptămână (pentru îndepărtarea celulelor moarte și pentru a deschide blând pustulele – leziunile cu puroi, fără a le traumatiza cu unghiile)

În prezent, dermatologia modernă reușește să țină sub control această afecțiune, dar important este să ne prezentăm din timp la medic, fără a lăsă ca acneea să se agraveze, încercând remedii „din auzite”.

Utilizarea produselor de îngrijire inadecvate poate agrava sau chiar cauza acneea, iar absența tratamentului nu face decât să favorizeze apariția cicatricilor și să accentueze starea de indispoziție a pacientului.