Sunt unghiile galbene un semn de infecție?

Unghiile galbene un semn de infecție?

Sunt unghiile galbene un semn de infecție?

Unghiile sănătoase au o culoare rozie și strălucitoare. Petele galbene sau alte modificări de culoare, îngroșarea unghiei, exfolierea marginilor, pot fi semne de infecție a unghiilor cu fungi (ciuperci), infecție cunoscută sub numele de onicomicoză. Aceasta este cea mai frecventă afecțiune a unghiilor întâlnită în rândul adulților. În cele mai multe cazuri, modificările apar la marginea liberă a unghiei. Se extind ulterior spre baza unghiei, până la cuticulă.

Atât unghiile de la picioare, cât și unghiile de la mâini sunt vulnerabile în fața infecțiilor fungice. Unghiile de la picioare sunt mai predispuse datorită mediului umed și cald din interiorul încălțămintei, care este propice pentru dezvoltarea agenților patogeni (cei care cauzează boala – cel mai frecvent dermatofiți). Aceștia se hrănesc cu keratina (o proteină care formează suprafața dură a unghiilor).

Onicomicoza nu determină apariția unor simptome supărătoare, cu excepția stadiilor avansate când unghia este foarte îngroșată și poate cauza durere la purtarea încălțămintei. Persoanele cu onicomicoză, de regulă, solicită consult medical din motive estetice. Nu din cauza durerii sau a altor simptome.

Dr_dermatolog_Elena_Crihan_ciuperca_unghiei

Afecțiunea este contagioasă (se poate răspândi de la o persoană la alta, în special la piscine, ștranduri, dușuri). Frecvența afectării crește o dată cu vârsta, datorită problemelor de circulație a sângelui, a încălțămintei nepotrivite, a deformărilor articulare. Onicomicoza este rară în rândul copiilor. Apare mai frecvent la diabetici și la cei cu sistemul imunitar slăbit.

Cum diagnosticăm onicomicoza?

Diagnosticul de onicomicoză se poate stabili pe baza aspectului clinic, de multe ori foarte sugestiv. Totuși există și alte cauze care pot duce la apariția unui aspect asemănător cu onicomicoza. Atenție! Unghiile îngălbenite pot fi determinate și de lacurile de unghii închise la culoare sau de fumat (evident nu și în cazul unghiilor de la picioare!).

Dr_dermatolog_Elena_Crihan_ciuperca_unghiei_2Confirmarea diagnosticului cu un test de laborator (examen micologic) este obligatorie înainte de a începe tratamentul, deoarece acesta trebuie efectuat o perioadă lungă de timp și implică și anumite riscuri.

Examenul micologic presupune recoltarea prin raclare, a unei porțiuni de la marginea liberă a unghiei, care va fi examinată la microscop, pentru a evidenția agentul patogen (eventual, urmat de cultură și antifungigramă, pentru stabilirea sensibilității la agenții antifungici). Înainte de procedura de recoltare, unghia va trebui spălată și curățată temeinic de praf și resturi organice pentru a fi posibilă vizualizarea corectă a fungilor la microscop.

Factorii de risc pentru dezvoltarea onicomicozei:

• Vârsta înaintată
  • Starea de sănătate precară, imunosupresia
  • Microtraumatisme la nivelul unghiilor (pe seama încălțămintei nepotrivite)
  • Activități în mediu cald și umed (săli de sport, piscine, ștranduri)
  • Purtarea de încălțăminte care acoperă în totalitate degetele în timpul sezonului cald

Cum tratăm?

Onicomicoza nu trece de la sine! Temporizarea tratamentului nu va permite decât avansarea infecției, care poate cuprinde în întregime patul unghial, cu rezultate mai puțin satisfăcătoare și șanse mai mici de vindecare.

Onicomicoza este dificil de tratat. Unghiile cresc foarte încet, primesc puțin sânge și există posibilitatea reapariției afecțiunii dacă nu sunt respectate cu strictețe măsurile de decontaminare. Unghiile de la picioare cresc cu câte 1 mm pe lună. De aceea ar trebui să vă pregătiți mental pentru un tratament de lungă durată.

Există o varietate de posibilități terapeutice:

• Tratamente topice (care se aplică pe unghie), de folosit doar în cazuri de infecție limitată a unghiei și dacă nu se pot prescrie tratamente sistemice, din cauza unor contraindicații
  • Tratamentele sistemice (Terbinafina, Itraconazol, Fluconazol – antifungice administrate pe cale orală). Oferă cele mai mari șanse de vindecare, dar acestea trebuie să fie administrate numai la indicația medicului, întrucât tratamentul este de lungă durată și necesită o evaluare atentă a riscurilor și beneficiilor
  • Tratamentul laser (tratament inovator, de mare succes, fără complicații și efecte adverse care folosește un fascicol laser pentru a inhiba creșterea fungilor răspunzători de infecție)
  • Tratamentul chirurgical (cu avulsia unghiei) este anecdotic

Măsuri de prevenție

Deși pare a fi imposibil de a preveni infectarea unghiilor, există totuși modalități de a reduce riscul de a ne infecta:

• Nu mergeți fără încălțăminte la piscine, ștranduri
  • Folosiți propriile instrumente pentru manichiură și pedichiură
  • Mențineți picioarele uscate și curate
  • Purtați mănuși de cauciuc când folosiți substanțe caustice, pentru a nu produce răni și astfel a facilita pătrunderea fungilor
  • Nu vă roadeți unghiile și cuticulele! Le faceți astfel mai susceptibile la infecție